کد مطلب:46756
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
سوره هاي قرآن بر چه اساسي مرتب شده است؟
بين علماي تفسير دربارة نحوة ترتيب سوره ها اختلاف نظر است. برخي مي گويند سوره ها به همينشكل به دستور پيامبر تنظيم شده است. بنابراين نظريه تنظيم سوره ها به اين شكل توصيفي خواهد بود.
برخي ديگر مي گويند: ترتيب موجود به ذوق و سليقة صحابة پيامبر(ص) كه مأمور تنظيم قرآن شدند، بود. صحابه و دست اندركاران جمع آوري قرآن به ذوق و سليقة خود از سورة طوال (بزرگتر) شروع كردند و آخر قرآن را به سوره هاي كوچك ختم كردند. اين ترتيب طبق نزول قرآن نيست، چون سوره هاي مكّي كه در مكه نازل شدند، غالباً سوره هاي كوچك بودند و سوره هاي طولاني مانند بقره در مدينه نازل شدند. اميرالمؤمنين(ع) قرآني نوشت كه طبق نزول سوره ها بود.
در مصحف علي(ع) سوره هاي مكّي پيش از مدني قرار داشت امّا مصحف عبدالله بن مسعود به صورت فعلي تنظيم شده بود.
برخي نظرية سومي دارند و آن اين كه ترتيب برخي سوره ها به گونة فعلي در زمان پيامبر(ص) تنظيم شده و برخي ديگر از سوره ها به اجتهاد و ذوق و سليقة صحابه تنظيم شد.
ابن عطيّه مي نويسد: ترتيب بسياري از سوره هاي قرآن مانند سبع طوال و حواميم و مفصل درزمان پيامبر(ص) مشخص گرديد و ترتيب بقية سوره هاي قرآن و تنظيم آن ها بر عهدة مسلمانان گذارده شد.
در روايت ديگر پيامبر(ص) فرمود: خداوند به جاي تورات سبع طوال (سوره هاي بقره تا سورة توبه) و به جاي زبورمئين(سوره هاي بني اسرائيل تا سورة مؤمنون) و به جاي انجيل مثاني يعني سوره هايي كه پس از مئين قرار گرفته است، اعطا فرمود. خداوند با اعطاي مفصّل يعني تمام سوره هايي كه داراي حم است برابر ديگران فضيلت داد. از اين حديث استفاده مي شود ترتيب موجود سوره هاي قرآن به دستور پيامبر(ص) است.[9]
[9] دكتر سيد محمد باقر حجتي، تاريخ قرآن كريم، ص 85 تا 92، با تلخيص.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.